THE NAQSHBANDI TARIQA IN CENTRAL ASIA: SPIRITUAL PRACTICES, HISTORICAL EVOLUTION, AND CULTURAL INTEGRATION
Keywords:
Naqshbandiyya, Sufism, Tasawwuf, Central Asia, Kyrgyz people, Bahauddin Naqshband, Islam, Manas, syncretism, spiritual tradition, religious rituals.Abstract
This article explores the spread and significance of the Naqshbandi Sufi tariqa in Central Asia, particularly among the Kyrgyz people. Sufism (tasawwuf) is presented as a distinct spiritual-religious movement within Islam, aimed at inner purification, moral development, and drawing closer to the Divine through spiritual practice. Special attention is given to the figure of Bahauddin Naqshband, known in Kyrgyz folk belief as Baabedin, who is revered as a saint and intermediary between people and Allah. Through his image and teachings, the Naqshbandi tariqa became deeply embedded in popular culture and religious practice. The phenomenon of syncretism – the blending of Islamic doctrines with pre-Islamic beliefs – is particularly emphasized. This is reflected in rituals, symbolism, folklore, and the epic Manas. In conclusion, the Naqshbandi tariqa played a significant role not only in the spiritual life of the region but also in shaping its cultural heritage.
References
Алгар Х. Шейх Зайнулла Расулев – последний великий накшбандийский шейх Волго-Уральского региона // Шейх Зейнулла Расули (Расулев) ан Накшбанди. Избранныепроизведения. Уфа, 2000.
Алмазова Л. И. Феномен казанской мечети «Шамиль»: Суфийские истоки целительной практики // Ислам в мультикультурном мире: Исламские движения и формирование мусульманской идеологии в современном информационном пространстве/ отв. ред. Д. В. Брилев. Казань, 2014. С. 262–263.
Атантаева Д.Т. Кыргызстандын аймактарында исламдын таралуу тарыхы. Тарых илим. канд. окум. Дараж. изден. алуу үчүн даяр. диссер. авторреф. Бишкек, 2019.
Гусева Ю. Н. Ишанизм как суфийская традиция Средней Волги в XX веке: формы, смыслы, значение. М., 2013. С. 140–145.
Заирбек Бактыбаев. Суфизм XXI кылымда. https://www.azattyk.org/a/kyrgyzstan_religion_suffism/3542317.html / 31-Март, 2011. 3-Март, 2025-жыл, дүйшөмбү, Бишкек убактысы 13:07.
Ислам в Казахстане и суфизм: история и перспектива. 04.08.2016 / http://islamsng.com/kaz/interviews/11092 (Газета Central Asia Monitor).
Источник : https://realnoevremya.ru/articles/272565-k-koncu-xix-veka-nakshbandiya-vytesnil-vse-drugie-tarikaty
Атантаева Д.Т. Кыргызстандын аймактарында исламдын таралуу тарыхы. Тарых илим. канд. окум. Дараж. изден. алуу үчүн даяр. диссер. авторреф. Бишкек, 2019.
Кыргыз Тарыхы. Энциклопедия. Мамлекеттик тил жана энциклопедия борбору. Бишкек, 2003. И. Арабаев атындагы Кыргыз мамлекеттик педагогикалык университети / https://ky.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D0%BF%D1%83%D0%BB%D1%83%D0%BA
Қалби Оллоҳ, қўли меҳнатда ўтган Иброҳим Эшон / https://www.ozodlik.org/a/25265920.html
Кусаинова К.Т. Современные суфийские группы в Казахстане / Современные проблемы Востока. http://nblib.library.kz/elib/library.kz/Jurnal/o_2009_2/Kusainov0902.pdf
Рахимов К.Р. Условия возникновения суфизма в Центральной Азии// Исламоведение. 2020. Т. 11, № 2.
Саетов И. Г. Вызов модерну из центра Стамбула: Джамаат «Исмаил ага» в общественной жизни Турции // Ученые записки Казанского ун-та. Сер. Гуманитарные науки. 2013. Т. 155. Кн. 3. С. 90–96.
Сафиуллина-Ибрагимова Р. Р. Суфизм в Татарстане: возрождение традиции, экспорт или экспансия? // «Ислам, имеющий мирную и добрую сущность»: дискурс о традиционном исламе в среде тюрок-мусульман европейской части России и Крыма. М., 2021.
Суфизм в Узбекистане https://www.advantour.com/rus/uzbekistan/sufism.htm
Суфизм в Центральной Азии: надгосударственная мистика накшбандия. https://www.facebook.com/groups/narodimira/posts/2122124261579940/
https://uz.wikipedia.org/wiki/Ibrohim_eshon_Mamatqulov. 2014. 16-февраль.
https://www.caa-network.org/archives/24168/nakshbandiya
https://tamgasoft.kg/dict/index.php?lfrom=kg<o=kg&lang=ru&word=%D0%B1%D0%B0%D